De organisatie WK Handbal 2025 kiest voor speelsteden Rotterdam en ‘s-Hertogenbosch
De Nederlandse wedstrijden van het 27th IHF Women’s Handball World Championship 2025 worden gespeeld in Rotterdam en ’s-Hertogenbosch. De Nederlandse en Duitse handbalfederaties gaven vandaag al varend op de Maas in Rotterdam de aftrap voor de voorbereidingen richting het wereldkampioenschap dat in december 2025 zal gaan plaatsvinden.
Met de aankondiging van speelsteden Rotterdam en ’s-Hertogenbosch is het decor voor het wereldkampioenschap compleet. De Nederlandse en Duitse handbalfederaties trekken samen met sportmarketingbureaus SportVibes en TIG Sports op in de organisatie van het eindtoernooi.
Rotterdam & ’s-Hertogenbosch
De Rotterdamse wethouder sport, Faouzi Achbar is erg enthousiast dat het WK Handbal naar Rotterdam komt: “Sporten geeft structuur en focus in je leven, het brengt je in contact met anderen en het houdt je gezond. Daarbij zorgt een levendige sportcultuur voor een bruisende stad. Een topsportevenement als deze genereert aandacht voor teamsport en is een mooie aanjager voor de handbalsport.”
Marianne van der Sloot, wethouder gemeente ’s-Hertogenbosch: “Eind 2025 zal de stad twee weken lang alles rondom handbal ademen. Om dit te kunnen verwezenlijken gaan we samen met tal van betrokken partijen van binnen en buiten de stad in gesprek om een mooie invulling te kunnen geven aan het evenement. We gaan kijken naar een invulling voor een tal van side events om de maatschappelijke impact zo groot mogelijk te maken.”
Rotterdam Ahoy is het decor van de finales van het wereldkampioenschap en vertegenwoordigt samen met de Maaspoort in ’s-Hertogenbosch de Nederlandse speelsteden. Eerder kondigde de Duitse Handbalbond de Duitse speelsteden Dortmund, Stuttgart en Trier aan. De halve finales en finale worden in Rotterdam gespeeld.
Een unieke fanbeleving
Beide bondsvoorzitters blikken vooruit op het evenement in 2025. Roel Goffin, bondsvoorzitter NHV: “Na de prachtige resultaten in de afgelopen jaren is het een logische stap dat Nederland ook als organiserend land de handbalsport in de etalage mag zetten met een WK op eigen bodem. De meest dynamische balsport ter wereld zal in dit WK een uniek podium krijgen, waarin we alle fans, waar dan ook op de wereld, een onvergetelijke ervaring gaan bieden!”
Andreas Michelmann, bondsvoorzitter van de Duitse Handbalbond: “Nederland en Duitsland zijn naaste buren en hebben traditioneel nauwe banden in het handbal. Dit zal terug te zien zijn bij het IHF Women’s World Championship in 2025, dat gezamenlijk wordt georganiseerd door NHV en DHB. We willen de banden tussen beide landen versterken en een uitstekend evenement voor de vrouwensport creëren in ons decennium van het handbal.”
Hoogtepunt van carrière
De speelsters van beide landen hebben al deelgenomen aan veel grote toernooien, maar een toernooi in eigen land is toch extra bijzonder.
Lois Abbingh, aanvoerster TeamNL Handbaldames: “Het is heel gaaf om in mijn carrière een groot eindtoernooi te spelen in eigen land. Handbal is over de afgelopen jaren steeds populairder geworden, we willen daar nog een stap in zetten om nog meer meiden en jongens te inspireren. Het ultieme doel is natuurlijk om tijdens het WK een medaille te winnen in wat voor mij mogelijk mijn laatste kunststukje is. Dat is één van mijn grootste dromen.”
Emily Bölk, aanvoerster Duits handbalteam: “We hopen dat er veel mensen enthousiast worden en komen kijken naar het wereldkampioenschap. Het spelen van een eindtoernooi op eigen grond, met eigen fans is een van de hoogtepunten van een carrière, misschien wel hét hoogtepunt.”
Catch the Dream
Met de claim Catch the Dream wil de organisatie impact maken in Nederland en Duitsland. Axel Kromer, sportief directeur DHB: “De WK-claim ‘Catch the Dream’ is voor ons een duidelijke missie: We hebben als doel het vrouwenhandbal in Duitsland verder te versterken en te professionaliseren. Niets geeft meer energie dan het organiseren van een groot toernooi in eigen land.”
SportVibes & TIG Sports
Het Nederlands Handbal Verbond trekt voor de organisatie in Nederland samen op met sportmarketingbureaus SportVibes en TIG Sports. Beide bureaus hebben de nodige ervaring in het organiseren van grote evenementen en werken onder andere samen bij de organisatie van de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix in Zandvoort.